En ineens is je oude website een nieuwe WordPress website...

Hoor je dat…?

Het plechtige tromgeroffel op de achtergrond. Het statige trompetgeschal. Het zacht ruizen van de touwen terwijl de vlag wordt gehesen....

Nee, ik ook niet.

Maar het had gekund. Want dat je dit leest, betekent dat we je nieuwe WordPress website aan je overdragen.

Voordat we verder gaan: ga er even voor zitten. Dit is een lááánge pagina met een hoop informatie. Maar doe jezelf (en mij) een lol; ga er even voor zitten en lees ‘m minimaal één keer helemaal door.

Je website draait als een zonnetje. Als het aan ons ligt, blijft dat ook zo. We houden ‘m de komende weken voor de zekerheid nog even onder verscherpte controle. Maar (Knock on wood) nu we eenmaal op dit punt zijn aangekomen, gaat er (op korte termijn) nog maar zelden wat mis.

Dat gezegd hebbende….
WordPress is een fantastisch platform, het is robuust, stevig en noem maar op. Maar WordPress is niet onderhoudsvrij. Als je er vanaf vandaag niet meer naar omkijkt, is er een grote kans dat je website over een paar maanden stroperig traag is, gehackt, beschadigd, geblaclist of domweg door je host offline gehaald omdat er via je domein duizenden spam-mails per uur worden verstuurd.

Ja ja, dat zeg je zeker om me bang te maken….!

Nee, dat zeg ik omdat we dat bijna dagelijks meemaken. En omdat er per maand ruim een miljoen websites onderuit gaan.

Voorlopig heb je daar nog even geen last van. Want je website wordt voorlopig door ons up to date gehouden. Dat wil zeggen: in technisch opzicht. Dat betekent concreet dat we WordPress en de plugins in de gaten houden en bijwerken als dat nodig is. Daarnaast draaien we backups zodat je (voorlopig althans) altijd kunt terugvallen op een ‘reservelamp’ mocht er onverhoopt iets misgaan.

Als we daar geen aanvullende afspraken over hebben gemaakt, komt er een moment waarop we je website niet meer onderhouden. Meestal is dat ongeveer een maand na oplevering.

Je kunt het servicecontract uiteraard verlengen. Dat is slim (understatement) en kan een hoop ellende voorkomen. Als wilt weten wat zo’n contract betekent en waarom je er een zou moeten afsluiten, klik dan straks op de link die je onderaan dit artikel zult vinden.

Over backups
Als we je site de komende weken in de gaten houden, draaien we ook backups. Voordat ik je uitleg waarom we dat doen en wat je er aan hebt, eerst (moet van m’n advocaat) even dit:

Disclaimer: Wij installeren de software die tot doel heeft backups te maken van je WordPress website. We configureren de software naar beste kunnen voor een optimale werking. We zijn echter NIET verantwoordelijk voor een juiste werking van het script, de software, het beschikbaar zijn van backups, de kwaliteit van de backups of de mogelijkheid tot een restore of rollback. Het script is (onder meer maar niet uitsluitend) afhankelijk van de configuratie en juiste werking van de server waarop je website draait en andere variabelen waarop we geen of onvoldoende invloed op hebben of kunnen uitoefenen.

In gewoon Nederlands: de backups die we draaien zijn geen keiharde garantie dat we je website kunnen herstellen mocht er een keer iets misgaan. Met dat in je achterhoofd: de kans dat we je wél uit de brand kunnen helpen is 99.9%.

Over de backups…
Er worden op de server waarop je website draait, GEEN backupbestanden bewaard. Die schrijven we weg naar de cloudserver van Amazon (S3). Er worden daar minstensl zoveel backupbestanden bewaard dat we een historie opbouwen van minimaal 1 maand.

Waarom dat belangrijk is?
Soms duurt het even voordat je in de gaten hebt dat er iets mis is met je website. Dan is de backup van gisteren dus waardeloos. Daarom zorgen we er voor dat we minimaal een maand terug kunnen in de tijd.

Waarom we de backup-bestanden niet gewoon op je eigen server bewaren?
Omdat je server juist het probleem kan zijn. Elk server kan gehackt worden. Of crashen. Of wat dan ook. In al die gevallen is je server onbereikbaar en dat geldt dan dus ook (vaak) voor de backup-bestanden. Daarom bewaren we ze op een externe (beveiligde) server.

Help, er gaat iets mis! Wat nu?
Als er iets misgaat en een restore via een backup de enige oplossing is, neem dan contact met ons op (voor zover we dat op dat moment nog niet hadden). Doorgaans is een restore redelijk snel gerealiseerd – wat overigens (heel erg!) sterk afhankelijk is van de server waarop je website draait.

Leren omgaan met WordPress
Een van de belangrijkste redenen dat WordPress zo populair is, is het gemak en de gebruiksvriendelijkheid. De meest voorkomende handelingen zijn kinderspel. Het maken, publiceren of aanpassen van een artikel of bericht, inclusief foto of zelfs video, is niet moeilijker dan het versturen van een e-mail.

Het leuke is: je kunt het allemaal zonder risico uitproberen en testen op de ‘werksite’ – de 100% kloon van je ‘echte’ website.

De werksite en de ‘echte site’ staan niet elkaar in verbinding. Dus als er op de wekstite iets misgaat of niet zoals je had gehooptm heeft dat geen invloed op je ‘echte webite’.

Dusse…. leef je uit :)

Als je je in WP wilt verdiepen zijn er boeken te koop, maar het kan nog simpeler: op YouTube vind je op bijna elke WP-vraag een antwoord.

En als je er niet uitkomt, dan weet je ons te vinden…

Over je wachtwoord en je status als webmaster
Je hebt van ons een wachtwoord gekregen. Per e-mail. Dat kun je veranderen en ik adviseer je ook met klem dat te doen. Daarvoor moet je wel ingelogd zijn. Ga vervolgens naar Gebruikers -> Mijn profiel. Onderaan de pagina kun je (tweemaal) je nieuwe wachtwoord opgeven. Vergeet niet je nieuwe wachtwoord op te slaan. Zowel in je hoofd als op je website.

Over ‘die andere gebruiker’
Eenmaal ingelogd zie je via het keuzemenu ‘Gebruikers’ dat je niet de enige bent die als gebruiker is aangemeld. Die andere gebruiker is ‘wpdesk’. Dat zijn wij…

We onderhouden je website de komende maanden wat betreft updates van zowel WP (core) als de verschillende plugins. Dat kan alleen als we op beheerdersniveau toegang hebben tot ‘de achterkant’. Zonder die toegang kunnen we niets voor je betekenen.

Om alle misverstanden te voorkomen: je website functioneert prima als je WPdesk als gebruiker ‘delete’. Dus als je het ondanks bovenstaande motivering een vervelend idee vind dat we toegang hebben tot je website, delete dan de gebruiker ‘WPdesk”. Dat heeft geen gevolgen voor je website. Maar nogmaals: ik kan dan geen ondersteuning of support bieden.

Wachtwoord kwijt?
Het overkomt de beste: je weet je wachtwoord niet meer…. Geen nood. Ga naar het WordPress inlogscherm (http://www.jedomeinnaam.nl/wp-admin waarbij je ‘jedomeinnaam’ vervangt door je eigen domeinnaam) en klik op ‘wachtwoord vergeten’. Je krijgt vervolgens instructies voor het opnieuw instellen van je wachtwoord via e-mail.

Over Plugins…
Er zijn ‘plugins’ gebruikt om je website te laten doen wat je wilde of er uit te laten zien zoals je wilde. Plugins zijn in feite stukjes software waarmee de basisfunctionaliteit van WordPress wordt uitgebreid of aangepast.

Als je wilt weten welke plugins geïnstalleerd zijn, log dan in en klik in de linkerkolom op ‘plugins’. De plugins die je daar aantreft, zitten er met een reden. Je kunt ze deactiveren (het is tenslotte jouw website) maar dat is voor eigen risico en rekening.

Avontuurlijk ingesteld?
Je kunt zelf meer plugins installeren en activeren. Je hebt een volwaardige WordPress website, dus in principe en in theorie zouden alle plugins moeten werken. En meestal is dat ook zo. Pluginconflicten (waarbij de plugins elkaar de tent uitvechten en dus hun werk niet meer (goed) doen) zijn echter niet uitgesloten. Als je website na het activeren van een plugin ‘raar’ doet, de-activeer dan de betreffende plugin. Is daarmee ook het probleem verholpen? Zoek dan een alternatief voor de betreffende plugin.

Caching
Een van de plugins die (waarschijnlijk) is geladen is WProcket.

Als WProcket niet is geladen of geactiveerd is daar een reden voor. De 2 meest voorkomende redenen om deze software niet te installeren (of niet te activeren):

1- je server kan een cache plugin niet aan. In bijna alle gevallen veroorzaak door het ontbreken of afknijpen van scripts. Wij kunnen daar niets aan doen. We adviseren je een andere host te kiezen…

2- je website is nog sterk in ontwikkeling. Er gaat nog van alles veranderen.Dan kan een dergelijke plugin in de weg zitten en hebben we ‘m (nog) niet ingeschakeld.

Het nut van  WProcket
WProcket is niet onmisbaar. Het is een plugin die er voor zorgt dat je website sneller laadt. Dat is prettig. Niet alleen voor je bezoekers maar ook voor Google. Big G heeft namelijk in haar alwetendheid vastgesteld dat de laadtijd van je website een factor is als het gaat om hoe goed (lees: hoe hoog) je scoort in Google. Hoe sneller je website, hoe hoger je klimt op de Googleladder.

De laadtijd is in principe een van de weinige zwakke(re) punten van een database gedreven CMS (zoals WP). Als je een pagina oproept in je browser wordt die opgebouwd uit verschillende onderdelen: tekst, foto’s, buttons, achtergrondkleuren en noem maar op. Al die losse onderdelen staan in de database. Wordt een pagina opgeroepen, dan worden alle onderdelen bij elkaar gezocht, naar de browser van je bezoeker gestuurd en daar wordt de pagina vervolgens opgebouwd.

Is WProcket ingeschakeld, dan wordt de pagina niet elke keer opgebouwd, maar stuurt WProcket onmiddellijk een compleet, van te voren gemaakt ‘plaatje’ van de betreffende pagina naar de browser van de bezoeker. WProcket maakt (in principe) elke 10 uur een nieuw plaatje van de pagina’s.

Hoeveel sneller je website door WProcket wordt, is vooraf niet te zeggen. Soms scheelt het 0,1 seconde. Soms scheelt het 3 seconden.

De winst is sterk afhankelijk van je server, van de verbinding waarmee je bezoeker online is en (lijkt het soms) van het humeur van de internetgoden. Voor Google is elke tiende seconde sneller een stap in de goede richting.

Prachtig dus, maar niet als je wijzigingen aan je site wilt aanbrengen. Als je (bijvoorbeeld) een tekst aanpast zie je dat door WProcket (meestal) niet direct terug op je website. WProcket schotelt je immers een ‘oudere’, vooraf opgebouwd plaatje van de betreffende pagina voor.

De oplossing? Leeg de ‘cache’- oftewel leeg de map die WProcket heeft gemaakt met daarin plaatjes van de pagina’s.

Dat kan (ingelogd) in de bovenste zwarte balk.

SEO en je website
WordPress is van zichzelf ‘Google vriendelijk’. Om dat nog een extra zetje in de rug te geven, kun je een SEO-plugin installeren. De meest gebruikte is Yoast SEO. Het voert te ver om die plugin hier uitvoerig te bespreken, Het is bovendien dubbel werk, want Yoast heeft eea zelf al prima onder woorden gebracht: Klik hier (opent in nieuw tabblad).

Nog even iets meer over SEO….
De nummer 1 op een Google resultaatpagina krijgt 80% van de klikken. Logisch dus dat SEO door veel ondernemers wordt gezien als het hoogst haalbare.

Daar zit een kern van waarheid in, maar er is anno ‘vandaag de dag’ een dikke, vette kanttekening bij te plaatsen.

Tot pak ‘m beet april 2011 was ‘hoog in Google’ voor de meeste zoekwoorden relatief eenvoudig en lucratief. Sinds dit tijd heeft Google SEO een stuk ingewikkelder gemaakt.Het is bovendien alles behalve exacte wetenschap, want Google maakt er een sport van de regels eens per volle maan te veranderen.

Hoe nu verder…

Je website is ‘live’. En technisch in optimale conditie. Dat is mooi, maar het is pas het begin. Een eerste stap. Een stevige, maar niet meer dan dat. Nu komt het er op aan je website te promoten en de content te publiceren waarmee je van bezoekers ‘leads’ maakt en van leads klanten.

Als je daar hulp bij nodig hebt, dan weet je ons te vinden.

Succes!

PS weet je nog dat we je een link beloofde naar de reden waarom je een WPdesk onderhoudscontract moet overwegen? Hier is ‘ie: klik hier